Laddar...

232 STIG SVEDFELT (1927-2009), fotografi

8297a_8dc7e343da63627_med.jpeg
  • 8297a_8dc7e343da63627_sm.jpeg
  • 8297b_8dc7e343e23e5ec_sm.jpeg
  • 8297c_8dc7e343ec144ca_sm.jpeg
  • 8297d_8dc7e343f558120_sm.jpeg
  • 8297e_8dc7e34406720da_sm.jpeg
  • 8297f_8dc7e3441af2d9c_sm.jpeg

"Världens vackraste pojke", Björn Andrèsen, senare framkallning, stämpelsignerad a tergo och numrerad 3/20, bildmått 23,5 x 16,5 cm

     

      

     

      
    Köparprovision (inkl. moms)22.5%
    Slagavgift (inkl. moms)63 SEK

    Stig Svedfelt (1927-2009)
    Sverige

    I kategori Art
    Stig Svedfelt (1927-2009)
    Fotografen Stig Svedfelts (1927-2009) har en förmåga att röra sig fritt över olika fotografiska genrer. Med ett osvikligt intresse för skiftande miljöer och människor. Ett av hans intressen kretsar kring kända personligheter och kulturpersonligheter. Och det finns ett stort antal guldkorn i hans produktion. Papparazibilder som ett slags tidsdokument över vår tids fascination för dom kända. Stig Torsten Svedfelt växer upp i Nockeby, Stockholm. Han intresserar sig tidigt för estetiska yrken inom reklam och modevärden. Han får som ung en idé, att människor ska ges möjlighet till blombud hem till dörren. Vid den här tiden fanns endast möjlighet till telegram. Stig kallar sigg påfund för att "blomografera". När han vid 25-års ålder presenterar sign idé, nappar snabbt Interflora, Blommogrammet är skapat! I Sverige lanserades Blommogram 1952 och dåvarande kungen Gustav VI Adolf blev den första som mottog den första blomsterförmedlingen under det nya namnet. Detta gjorde Stig dock ingen stor sak av, utan lämnade med varm hand över det till just Interflora. Stig väljer istället att ställa sig framför kameran som mannekäng. På 1950- och 60-talet syntes han i flera publikationer. Ofta iklädd rollen som "familjefar", tillsammans med fru och barn, i diverse dam- och mode-tidningar. 1958 pryder Stig bland annat omslaget till tidsskriften "Marks" nr. 19, med text på framsidan, Stickat för dam, herr och tonår. Med god erfarenhet av att bli fotograferad och posera i olika sammanhang, samt att ha kunskaper kring agenturer etcetera, börjar Stig så småningom att utveckla ett stort intresse för fotokonstens underbara värld. Mer och mer väljer han att ställa sig bakom kameran. Med sina resor och kontakter i modebranschen, börjar Stig på 1960-talet att ta med sig kameran ut i världen. Han dokumenterar alla han möter inom en värld där han har börjat känna sig varm i kläderna. Och vilken värld! Han får access till miljöer fyllda med spännande människor. Allt från filmstjärnor, musiker och modeller, till alla möjliga celebriteter. Främst reser Stig till Frankrike. Närmare bestämt Cannes, där han tillbringar den årliga veckan av Cannes Film Festival. Stig besöker även Venedigs filmfestival, Deauville American Film festival, samt New York och Hollywood (bland flera). Alltid med kameran på bröstet. Att vara en del av etablissemanget förefaller som en naturlig och självklar del i Stigs liv. Han är gentlemannen, som är där, utan att vara i vägen, alltid välkommen, var han än kommer. Med en "Playboys" persona, för han sig, likt James Bond, bland alla dessa briljanter. Många av dem, för sin tid, ikoner. Från den amerikanska gräddan till den europeiska. Stig publicerades senare, text och foto, med ett reportage om villa San Michele (Cypern). Han fick även foton publicerade i diverse tidskrifter. Några få av hans bilder går även att spåra på nätet. Redan 1958 utgavs en bok författad av Stig, Kaffe: historien om världens mest åtrådda dryck. Mycket mer än så finns ej att tillgå, när man söker på hans namn. Det vi har insett, det är att vi har att göra med en man med mycket hög integritet. En äventyrare, som gick sin egen väg. En estetiker, med en stor portion av sociala förmågor, som rörde sig fritt i en svunnen tid av hjältar från den vita duken.
    Kanonauktioner logo
    Kontakt

    Kanonauktioner (Etabl. 1987)

    Prästkragens väg 15

    132 45 Saltsjö-Boo

    +46 708164339

    info@kanonauktioner.se

    Följ oss

    © Software Copyright 2024 Skeleton. All rights reserved.